Marie-at-Baltics.reismee.nl

Vilnius

Jeetje, Vilnius was vermoeiend, ging snel voorbij en veel gezien! Na de route van Riga tot aan Vilnius was ik toe aan een break. Nou die kwam dus niet! In Vilnius is veel te zien, maar ook Litouwen zelf had nog het eea in de aanbieding... De eerste dag natuurlijk wel wat uitgeslapen. Das altijd fijn. Helaas bleek al snel dat we weer een snurker in de kamer hadden... Jeetje mina, kunnen zie niet een pilletje uitvidnen voor die mensen. Echt zo storend voor je nachtrust! Geloof dat dat mijn grootste frustratie is deze trip. Heb echt een hekel aan snurkende mensen. Zie mezelf dan alweer meteen als een zombie rondbanjeren de volgende dag. Blegg! Lang leve de oordoppen :-) helpen niet alleen voor knetterharde muziek, maar ook tegen de herrie van het snurken!! Affijn, de eerste dag daar de city tour genoten. Altijd leuk en zeker interessant. De hele stad doorgewandeld. Een mooie, maar ook erg rustige stad. Er is een apart district in deze stad waar alle kunstenaars enzo leven. De regels zijn daar net even anders... Drinken op straat mag, een hond mag een hond zijn en nog meer van dat soort onzin :-). Het Bohemian Uzepis! Na de tour eten we ergens wat, wandelen zelf nog door de stad en regelen wat bier voor in het hostel. Daar weer terug is het borreltijd en blijven we hangen totdat we naar de kroeg gaan. De muziek is een beetje gedateerd, de dj niet al te best, maar het gezelschap erg aangenaam. Na een hoop lachen en een paar goedkope biertjes is het weer bedtijd. Na al dat gesjouw ben ik toch best moe...

De volgende dag spenderen anna en ik 4 uur in het KGB museum. Ontzettend interessant en enorme zware kost. Onbegrijpelijk wat er is gebeurd en een beetje deprimerend om het allemaal te zien. Vond dat het moest, om een beetje de cultuur te begrijpen moet je weten waar mensen vandaan komen, toch?! Na een lange tocht door het museum, dralen we weer af naar het hostel. Middagdutjes kunnen we wel vergeten, want we willen naar de fashionshow in Uzepis! Zou om 6 uur starten, dus vertrekken we vrij snel weer. Daar aangekomen, zijn de voorbereidigen nog volop bezig. Uiteindelijk start de show pas om 8.30 en duurt voort tot 10.00. Dit is de break wordt aangekondigd. Duurt een half uur en dan gaan ze weer verder!! Jeetje mina, nog geen eten op, al donker en eigenlijk moe van het staan zoeken we een plekje om te eten. Terwijl we een stoel zoeken in een Indian Restaurant, besluit ik ineens dat ik niet nog een uur wil zitten hierbinnen en vertrek terug richting hostel om daar een bammetje te maken. De dames en Tom vinden het prima. Uiteidelijk wordt het bammetje een hamburger met heerlijke frietjes en duik ik vrijwel meteen daarn amijn bed om wat te lezen en te chillen. De dames en Tom komen terug en laten weten dat het eten afschuwelijk was en dat ik er goed aan had gedaan niet te blijven. Heerlijk die momenten dat je je eigen ding gaat doen en dat blijkt dat dat best een slimme zet was, hihi.

Zo, een heerlijk nachtrust gehad.We regelen een huurauto en vertrekken naar de Hill of Crosses. Anna,Tom, Dean, Luke en ik. Gevareerd stel, maar daardoor des te gezelliger! Het was 3 uur rijden, maar zooooo de moeite waard! Een prachtig en indrukwekkend gezicht. Zoveel duizenden houten kruisen op een berg.... Verder geen drop vlakbij... Erg gaaf om te zien. We lopen de heuvel op, rond en zien ze allemaal. Fotos volgen (kan mijn camera niet inpluggen). We rijden terug en doen wat boodschappen. Anna houd gelukkig ook van wijn en kaas, dus kiezen we watn kaasjes uit, nemen wat stokbrood mee, heerlijk rode wijn en spulletjes voor pasta. We tafelen heerlijk, ik kook voor ons 5-en en iedereen is moe maar voldaan van onze lange, maar ook heel erg gezellige en mooie dag! Niet gehaal onbelangrijk, iedereen vond het eten lekker! Pfiewww :-)

Maandag hebben we ons laatste dagprogramma. We rijden naar de grens met Polen en vinden daar het Soviet park. Hier staan alle beelden die bewaard zijn gebleven uit de Soviet tijd. Met uitgebreide uitleg. Genoeg Soviet geschiedenis voor mij nu even... We brengen de auto terug, de eigenaar van de carrental brengt ons terug naar ons hostel en voor het eerst hebben we een litouwse ontmoet die vriendelijk is! Echt vriendelijk! Allemaal verbaasd maar erg blij met deze actie spreken we uit dat het toch echt een volk is wat erg op zichzelf is, het niet zo heeft op vreemden en toch eigenlijk is wat we hadden verwacht. Teurg bij het hostel pakken we allemaal onze tas, eten wat en vertrekken we naar de bus. Op naar Polen!

Ciao

hmmm

Goedemorgen allemaal!

Hier opnieuw verslag uit Polen, Warschau wel te verstaan! Gisterochtend gearriveerd na een turbulente en spannende rit... We hebben namelijk een ongeluk gehad met de bus!! Ohhh, echt, zo erg was het gelukkig niet :-) Binnen 500m na vertrek van het busstation, eerste kruising, ik ben mijn veters aan het losmaken, hoor ik ineens Dean naast me, 'ohh FUCK' gevolgd door een keiharde klap. Ineens staat de bus stil, zie ik een auto tollen op de weg en is het verwachte en onvermijdelijk uiteindelijk een keer gebeurd. Ze rijden als een dolle op de wegen hier, dan moet je het een keer meemaken toch?! Affijn, buiten geschorkken te zijn hebben de jongemannen en wij allen in de bus helemaal niets! Hun auto is wel echt total loss. Even later zien we (iedereen in de bus hangt natuurlijk voor het raam naar buiten te koekeloeren om te zien wat er allemaal gebeurd) een van de jongens 2 biertjes uit de auto halen en weggooien. Aha, sufferds! Je moet ook niet drinken en rijden.Na een half uur komt de politie een keertje kijken. Onze buschauffeur laat weten dat er zo een nieuwe bus komt. De buschauffeur verdwijnt met de jonge bestuurder van de auto in de politiewagen die we vervolgens zien wegrijden!! Moederziel alleen in een volle bus, staan we daar nog steeds midden op het kruispunt te wachten op onze nieuwe bus. Na een tijdje komt de politie weer terug en stapt onze chauffeur weer uit. Hij komt binnen, verteld dat de bus onderweg is. Een passagier wil weten hoe lang het nog duurt? Of hij dan enig idee heeft waar de bus vandaan moet komen? Nu begint de hele bus te lachen, wij snappen het later pas allemaal. Onze buurjongen vertaald het verhaal. Het antwoord was namelijk als volgt: ' Als je haast hebt kun je een taxi nemen. Anders zoek je die nieuwe bus maar in je reet!' Zo ongeveer vrij vertaald, met de boze stem van de chauffeur erbij, moesten wij ook keihard lachen. Meneer van de vraag gaat rustig zitten en de chauffeur houd zich weer bezig met het ongeval. 2 Uur later verschijnt dan eindelijk de nieuwe bus. In de regen stappen we over, vinden onze nieuwe plekjes en kunnen we lekker gaan slapen. Althans een poging doen tot. De volgende ochtend komen we om half 7 aan. Maar goed dat we wat vertraging hadden, anders was het half 5 geweest bij aankomst! Na een half uur arriveren we bij het hostel. Was wel even zoeken in het doolhof van uitgangen, niet engels sprekende mensen en een vermoeid hoofd. Na een dozijn pogingen, vind ik gelukkig een student die wat engels spreekt en uitlegd wat we moeten doen. Eind goed al goed! Lekker hangen op een bank, filmpjes kijken, verrukkelijk ontbijt en koffie op het terras en onze bedden zijn klaar! Tijd voor een middagdutje! Na heerlijk slapen, eindelijk douchen en ons weer iets fitter te voelen, gaan we op zoek naar een poolse maaltijd. Gevonedn, en het was heerlijk!!! Gegeten: een typische poolse salade met typische poolse aardappel. Salade is eigenlijk gewon een griekse salade, maar die aardappelen waren wel echt een ander verhaal. Soort deegbal, aardig wat olie en heerlijk gebakken spekjes! Buikjes rond :-)

Terug bij het hostel chillen we nog wat op de bank en sluiten even later onze oogjes, opdat we vandaag weer fris en fruitig zijn en de stad kunnen ontdekken! Ben benieuwd...

Toedels

Klaipeda

Gisteren zijn we aangekomen in Klaipeda vanuit Liepaja. Ik wilde hier graag heen vanwege de mooi natuur in de omgeving. Op een eilandjeis het natuurgebied de 'coronian spit'. Dit is beschermd en redelijk groot. Aangezien mijn reismaatje Tom op 4 okt in Berlijn moet zijn,
wilde hij maar 1 nachtje slapen in het hostel en hadden we dus als doel dezelfde dag de spit te bezichtigen... Voor mijn gevoel een beetje haastig, maar goed, samen uit samen thuis. Affijn, pondje gevonden, paar uur gewandeld en ik was gesloopt! Het was prachtig!!

Heerlijk over het strand gewandeld, met een stevig windje, door de bosrijke omgeving gelopen en helemaal uitgewaaid kwamen we weer aan in Klaipeda.... Hmmm, honger, eten! Met rammelende buikjes naar de tourist info voor een goede tip. Die kregen we, Lici kaumas! Leuk
tentje en het was heerlijk, maar voor een redelijk prijs. Halve liter bier was iets minder dan €2. Totaal kwam de rekening uit op €6,5. Goede deal dus! Na onze buikjes weer tot stilte te hebben gemaand, gingen we weer en retour, naar onze prachtige hostel... Daar aangekomen, is het keukentje afgeladen vol met gasten. Na even keutelen, bed opmaken, douchen, gingen er een paar weg en zo kon ik me lekker nestelen op de bank :-) Met warme choco en helemaal warm van de douche zit ik daar heerlijk te luisteren en te doezelen... Uiteindelijk, na al een ruim uur zwijgend deelgenomen te hebben aan het gezelschap, verhuis ik mezelf richting bed. Hmmm, nog even lezen en dan snaveltje toe.

Kaunas

Onderweg in de bus naar Kaunas! Dit is dus een ekspres bus, die scheurt gewoon zo hard overal langs dat je een uur eerder op je bestemming bent! Zo kan ik t ook! Puh...

Het plan was eigenlijk naar kaunas, daar een of twee nachtjes blijven en dan t weekend naar Vilnius. Maar, zoals het een goede reiziger betaamd, verloopt bijna niets volgens plan! Na toch maar een belletje voor onze accomodatie te plegen, blijkt namelijk dat er alleen nog hele dure bedden over zijn... Change of plan! Nu gaan we met de speedy Gonzales bus naar kaunas, hangen daar de dag rond en reizen verder naar Vilnius! Het chill dagje komt ineens iets eerder :-) Mooi, ik ben er hard aan toe geloof ik...

Na de race met succes te hebben volbracht, komen we 12.30 als beloofd aan in Kaunas. Na wat rondvragen, zoeken we een klein huisje om onze bagage te dumpen voor de dag. Na alle kleine huisjes te hebben gezien is het uiteraard het laatste huisje! Spullen gedumpt, plattegrond geregeld en we gaan op pad. Op naar het museum van de Duivel. Tom en
Anna vinden het prima en hebben eigenlijk geen idee wat we hier gaan doen. Das dus makkelijk keuzes maken :-) Het museum is uniek in de wereld en eerlijk is eerlijk, best gaaf! 3 Verdiepingen vol beelden, maskers, poppen en af en toe een leuk verhaaltje. Na het museum lopen we het langste voetgangerspad door de stad wat ik ooit heb gezien. De stad is groot en doet vrij westers aan. We hebben gelukkig het zonnetje meegenomen en besluiten daarom op t stadhuisplein in het zonnetje een drankje te doen. Het weer is heerlijk, t gezelschap
aangenaam en de stad is mooi. Na ons drankje maken we een stevige wandeling door een mooi park naar de punt van Old town. Met t mooie uitzicht wat we daar hebben en het zonnetje op ons bolletje krijg ik spontaan een lach om mijn gezicht... De Baltische staten zijn mooi en
echt een aanrader. Neem 3 weken de tijd en je kunt al vrij veel zien. Wil je flinke wandeltochten maken, neem dan wat langer. De natuur is prachtig. Affijn, genoeg promotie voor de baltics. Na onze stevige wandeling is het tijd voor wat te eten, voordat we de bus pakken naar
Vilnius. Ons laatste verblijf in Litouwen.

Liepaja

Zondag krijg ik de kriebels en besluit ik maandag te vertrekken. Na met de eigenaar gesproken te hebben, besluit ik dat het klaipeda wordt. Na de volgende met zijn vriendin en een van
de backpackers te spreken besluit ik toch naar liepaja te gaan. Tom gaat mee, hij heeft toch geen plannen en wil wel iets anders zien buiten Riga in Letland. Na 4 uur bussen komen we aan. Een meisje helpt ons een eindje op weg met de tram en vervolgens vinden we het Fontain
Hotel vrij snel na nog een keer vragen. Het is een huis met 6 kamers, dat we ongeveer voor onszelf hebben. Het hostel was vol, maar dit lijkt me vele malen beter. Een goede keuken, aangenaam binnenplaatsje en een enorme woonkamer scoren goed, 8,5. We verkennen de stad, drinken een biertje, gaan ergens op advies van onze receptioniste eten en zitten eigenlijk te balen. De mensen zijn niet echt vriendelijk, t eten absoluut niet lekker en er is niets te beleven vanavond. Maar goed, we hebben een dvd speler dus regelen bij de receptie een film.
Na mezelf opgewarmd te hebben onder de douche, starten we de film. Ik met mijn dove oor versta er niets van, zo zacht is het geluid. Tom meld na een klein kwartier dat dat eigenlijk niet uitmaakt, want t is een enorme b-film. Ach, ik had inmiddels al mijn boek erbij gepakt en
ben alweer blij om te lezen. Dan komt slaapvaak ineens gedag zeggen en storten we allebei in... Dag 2 in Liepaja gaan we de terug in de tijd en willen we de achtergebleven soviet gebouwen vinden. Gelukt! Een gevangenis, military base en het oude markthuis. Helaas geen info of iets dus geen idee wat het exact was of waarom het er nog is... Die gevangenis was
toch wel vet om gezien te hebben, maar helaas konden we geen Tour krijgen. Na 4 uur wandelen pakken we de bus terug en besluiten zelf te komen en bier te halen. Geen onvriendelijke mensen meer voor ons, wij regelen het zelf wel! Na het eten, een lekker toetje en ff chillen, besluiten we het erop te wagen en gaan naar de club Fontain. Sexy tuesday vandaag, dus wordt spannend... Na een biertje komen we erachter dat ons bovendien een bubble fight staat te wachten! Het duurt even, maar dan heb je ook wat! Dames in bikini, dansend voor je
neus, zichzelf onderdompelend in een badje, bij elkaar de top losmakend en dan weer sexy dansend. Ik zie ineens menig man zeer onintilligent met hun mond open zitten. Hahaha! Toegeven moet ik het wel, best sexy allemaal. Inmiddels is het alweer laat en taaien we af
om te gaan slapen... Oogjes dicht en snaveltjes toe, morgen weer op pad!

Jeejj

Vandaag vroeg opgestaan voor mijn reis naar Tartu. De studentenstad in Estland!

Tegen 14.00u arriveer ik bij het hostel. Het is erg stil daar en ik heb waarschijnlijk maar 1 kamergenoot. Vrijwel meteen besluit ik 1 dag te blijven en dinsdag meteen weer naar Riga te vertrekken. Samen met Paul, uit hawaii, ga ik wat drinken. Hij verteld over zijn avonturen hier, die eignelijk niet meer omvatten dan gewoon hangen en hier en daar wat eten en drinken. Zittend in een leuk tentje, zie ik ineens een bekende lange jongen voorbij lopen, ik zie de lange haren, herken het vest en de rugzak en loop snel naar buiten, JACO!! Ja hoor, dat is m, samen met zijn schoolgenootje die ook mee is voor de uitwisseling. Ik excuseer me bij Paul en sluit me aan bij de jonge kereltjes. Meteen krijg ik het verhaal te horen van gisteren... Jaco en zijn maatje hebben een ongelukje gemaakt met de auto. Zijn maatje kon wel wat stof produceren met de auto, geeft een een ruk aan de handrem en ze vliegen zo over de kop! Zij en de auto zijn nog heel, auto heeft een klein beetje schade, maar valt mee. SChool is niet eens een beetje boos, maar Jaco daarentegen wordt nu weer pissig over de actie van zijn maatje, volgens mij boteren ze niet zo. Na wat bijgekletst te hebben vertrekken ze weer naar hun school. Na wat alleen te eten in het stadje, het meisje van de bediening alles te vragen wat me te binnen schiet, is het tijd om weer eens te chillen. Aangezien ik alleen ben in het hostel heb ik alle tijd om eens die foto's te regelen. Na alles te hebben geprobeerd, zag ik in mijn gmail account ineens weer een mailtje van deze blog. Hier lukt het wel!! Foto's van Helsinki staan erop, heb alles bijgeschreven en ga nu lekker douchen en een boekje lezen. Genoeg getypt!!

Toedels

Saarema

Na een overvolle tram te hebben overleefd met al mijn spulletjes, kom ik aan bij de bus, ruim op tijd uiteraard! Na 2 uurtjes rijden komen we aan bij de ferry voor de oversteek naar het eiland.

We mogen uit de bus, dus ik kies voor het dek met een lekkere warme koffie in het zonnetje. Genieten is dit. Ik vraag een stel of ze een foto van me willen maken. Das best lastig als je alleen reist, jezelf op de foto zetten... Maar goed, als er mensen in de buurt zijn komt het wel goed, en inmiddels ben ik er ook al beter in om met de zelfontspanner te spelen!

Aangekomen in Kuressaare loop ik naar de tourist office. De dame achter de bali helpt me met een bed, gelukkig vlakbij de t-info. Het hostel is heerlijk!! Lieve mensen, lijkt eerder een b&b! Een kamer met 3 bedden, een kleine keuken, een geweldige tuin en leuke gasten. Als snel ontmoet ik het Amerikaanse stel en breng met hun eigenlijk mijn hele avond door. Ze zijn gepensioneerd en reizen 2,5 maand door Europa. Hun dochter is in Duitsland, ze hebben vrienden in Italie en Zweden! Na een hele gezellige avond, duik ik nog moe van mijn stappen en busreis, voldaan mijn bed in. De kamer heb ik helemaal voor mezelf en ik slaap als een roosje! De volgende ochtend huur ik voor 24 uur, voor 20e een volkswagen station, met 214.000 km op de teller en maar 1 deur die werkt. Gelukkig de bestuurders kant!! Wel zo handig ;-) Nadat ik de eigenaar laat beloven dat als er iets is dat hij me overal zal komen halen, stap ik als klein meisje in de enorme wagen... Daar ga ik dan. Ik heb een heerlijke dag, goed weer en geniet met volle teugen van het schattige eiland. Het doet me af en toe denken aan Cuba. Ik zie waar de meteorenregen is geweest, bezoek de houten graanmolens, ga naar het uiterste puntje tov Kuressaare, zie de hoogste Cliff en bezichtig het hele schattigste en kleinste haventje ooit! Het doet me denken aan Cuba ivm de wegen, soms goed, soms met enorme gaten en soms rijd je ineens de blubber in... Gelukkig was het droog en ging het soepel. Na een paar uur rijden werd ik het beu. Hop, terug naar Kuressaare. Lekker het terras op, biertje drinken. Daar ontmoet ik een groep Duitsers. Ze zijn op excursie voor 10 dagen naar de Baltische staten. Niet wetend dat ik uberhaupt nog wat kennis heb van de duitse taal, flap ik er ineens het een en ander uit. Affijn, kort gekletst, maar had al snel weer zin in de mooie tuin bij het hostel. Daar lekker gekookt en een wasje gedaan. Daarna met de ondergaande zon een stevige wandeling gemaakt rondom het fort. Heerlijk die buitenlucht. Dan breekt de tijd weer aan om de spullen te pakken. Ik klets nog wat met het amerikaanse stel en merk dat ik kamergenootjes heb gekregen. Later ontdek ik dat dat minder leuk is, zij eet popcorn terwijl ik wil slapen, zij snurkt terwijl ik vroeg op moet, zij hoest en gaat niets drinken, kortom, gebroken wakker worden. Gelukkig stap ik straks de bus in en kan ik slapen. Na 6 uur in de bus arriveer ik in Tartu...

Poepoeh

Mijn reis begon in Tallinn, zonder bagage. Door de vertraging in Praag heeft de bagage gekozen voor een vlucht later. Beetje jammer, geen schone kleren, geen tandenpoetsen, maar wel meteen mijn eerste buddy gevonden: Jaco. Jaco is 19 jaar en is hier om 4 weken naar een Estste school te gaan voor en soort uitwisseling.Met Jaco naar het hostel gegaan en maar meteen erop uit om Tallinn te ontdekken. We ontdekken vooral meteen het Estse bier, groot en niet al te goedkoop, maar wel errug lekker! Na 2 dagen kletsen met mensen in ons hostel en samen Tallinn ontdekken, gaat Jaco naar zijn school en vind ik vriendjes om naar Helsinki te gaan. Donderdag is het erg vroeg dag en ga ik met Claudia en Karsten naar Helsinki! Daar gaan we ons eigen weg.Ik bezoek het fort-eiland, city museum, museum of contemporary art (aanrader!), drink koffie in de zon en geniet van de stad met zijn pleintjes en mooie gebouwen. Dan is het einde vande dag daar en loop ik weer terug naar de boot. 's Avonds vertrekken ook mijn duitse vrienden, helaas gaan alle leuke mensen ook weer weg... Maar goed, na al dat geklets ken je bijna iedereen en dus genoeg matties voor een avondje stappen! Uiteindelijk eindigen we in een club, dansen keihard op vette drum n bass en gaan we met sluit weer naar huis... Met spierpijnin de kuitjes vertrek ik de volgende ochtend naar het eiland Saarema. Het was leuk in Tallinn, maar tijd om verder te trekken...