Marie-at-Baltics.reismee.nl

Vilnius

Jeetje, Vilnius was vermoeiend, ging snel voorbij en veel gezien! Na de route van Riga tot aan Vilnius was ik toe aan een break. Nou die kwam dus niet! In Vilnius is veel te zien, maar ook Litouwen zelf had nog het eea in de aanbieding... De eerste dag natuurlijk wel wat uitgeslapen. Das altijd fijn. Helaas bleek al snel dat we weer een snurker in de kamer hadden... Jeetje mina, kunnen zie niet een pilletje uitvidnen voor die mensen. Echt zo storend voor je nachtrust! Geloof dat dat mijn grootste frustratie is deze trip. Heb echt een hekel aan snurkende mensen. Zie mezelf dan alweer meteen als een zombie rondbanjeren de volgende dag. Blegg! Lang leve de oordoppen :-) helpen niet alleen voor knetterharde muziek, maar ook tegen de herrie van het snurken!! Affijn, de eerste dag daar de city tour genoten. Altijd leuk en zeker interessant. De hele stad doorgewandeld. Een mooie, maar ook erg rustige stad. Er is een apart district in deze stad waar alle kunstenaars enzo leven. De regels zijn daar net even anders... Drinken op straat mag, een hond mag een hond zijn en nog meer van dat soort onzin :-). Het Bohemian Uzepis! Na de tour eten we ergens wat, wandelen zelf nog door de stad en regelen wat bier voor in het hostel. Daar weer terug is het borreltijd en blijven we hangen totdat we naar de kroeg gaan. De muziek is een beetje gedateerd, de dj niet al te best, maar het gezelschap erg aangenaam. Na een hoop lachen en een paar goedkope biertjes is het weer bedtijd. Na al dat gesjouw ben ik toch best moe...

De volgende dag spenderen anna en ik 4 uur in het KGB museum. Ontzettend interessant en enorme zware kost. Onbegrijpelijk wat er is gebeurd en een beetje deprimerend om het allemaal te zien. Vond dat het moest, om een beetje de cultuur te begrijpen moet je weten waar mensen vandaan komen, toch?! Na een lange tocht door het museum, dralen we weer af naar het hostel. Middagdutjes kunnen we wel vergeten, want we willen naar de fashionshow in Uzepis! Zou om 6 uur starten, dus vertrekken we vrij snel weer. Daar aangekomen, zijn de voorbereidigen nog volop bezig. Uiteindelijk start de show pas om 8.30 en duurt voort tot 10.00. Dit is de break wordt aangekondigd. Duurt een half uur en dan gaan ze weer verder!! Jeetje mina, nog geen eten op, al donker en eigenlijk moe van het staan zoeken we een plekje om te eten. Terwijl we een stoel zoeken in een Indian Restaurant, besluit ik ineens dat ik niet nog een uur wil zitten hierbinnen en vertrek terug richting hostel om daar een bammetje te maken. De dames en Tom vinden het prima. Uiteidelijk wordt het bammetje een hamburger met heerlijke frietjes en duik ik vrijwel meteen daarn amijn bed om wat te lezen en te chillen. De dames en Tom komen terug en laten weten dat het eten afschuwelijk was en dat ik er goed aan had gedaan niet te blijven. Heerlijk die momenten dat je je eigen ding gaat doen en dat blijkt dat dat best een slimme zet was, hihi.

Zo, een heerlijk nachtrust gehad.We regelen een huurauto en vertrekken naar de Hill of Crosses. Anna,Tom, Dean, Luke en ik. Gevareerd stel, maar daardoor des te gezelliger! Het was 3 uur rijden, maar zooooo de moeite waard! Een prachtig en indrukwekkend gezicht. Zoveel duizenden houten kruisen op een berg.... Verder geen drop vlakbij... Erg gaaf om te zien. We lopen de heuvel op, rond en zien ze allemaal. Fotos volgen (kan mijn camera niet inpluggen). We rijden terug en doen wat boodschappen. Anna houd gelukkig ook van wijn en kaas, dus kiezen we watn kaasjes uit, nemen wat stokbrood mee, heerlijk rode wijn en spulletjes voor pasta. We tafelen heerlijk, ik kook voor ons 5-en en iedereen is moe maar voldaan van onze lange, maar ook heel erg gezellige en mooie dag! Niet gehaal onbelangrijk, iedereen vond het eten lekker! Pfiewww :-)

Maandag hebben we ons laatste dagprogramma. We rijden naar de grens met Polen en vinden daar het Soviet park. Hier staan alle beelden die bewaard zijn gebleven uit de Soviet tijd. Met uitgebreide uitleg. Genoeg Soviet geschiedenis voor mij nu even... We brengen de auto terug, de eigenaar van de carrental brengt ons terug naar ons hostel en voor het eerst hebben we een litouwse ontmoet die vriendelijk is! Echt vriendelijk! Allemaal verbaasd maar erg blij met deze actie spreken we uit dat het toch echt een volk is wat erg op zichzelf is, het niet zo heeft op vreemden en toch eigenlijk is wat we hadden verwacht. Teurg bij het hostel pakken we allemaal onze tas, eten wat en vertrekken we naar de bus. Op naar Polen!

Ciao

mam

wat zie je toch veel! en wat gezellig dat je een aantal leuke mensen om je heen hebt. dubbel genieten is dat!
ben best een beetje jaloers :-), had dit ook moeten doen in mijn jonge jaren.
dikke kus

titia

ha schatje, zo te lezen heb jij het ook onwijs naar je zin! geniet ervan!!! en snurkers zijn stom! :P

dikke zoen