Marie-at-Baltics.reismee.nl

Boedapest en Wenen

Aloha!!

Inmiddels ben ik in Wenen en zit ik stevig twijfelend achter mijn computer. Wat wordt mijn volgende stap?? Wenen is mooi, maar ongelooflijk duur. Niet echt goed voor mijn budget... Ga ik naar Cesky Krumlov en dan naar Praag, of ga ik naar Bratislava en dan naar Praag of ga ik morgen gewoon direct naar Praag?? Waarschijnlijk wordt het gewoon Cesky Krumlov, voor 2 nachten, maar helemaal overtuigd ben ik er nog niet van. Na zo regelmatig tas inpakken en uitpakken, ben ik een beetje moe. Eerlijk is eerlijk, de laatste tijd is er aardig wat alcohol naar binnen gegaan. Gisteren wilden we rustig aan doen, maar ja, dan is het gezellig, proberen we een cocktailtje, smaakt ie lekker en tja, dan neem je er nog een paar. Beetje poolen met wat andere backpackers, ineens is het alweer 1 uur en voel ik m behoorlijk hangen... Toch vroeg opgestaan om de stad te verkennen. Jeez, wat is het ineens koud. Wel mooi weer, maar die wind!!! Wow, trui en jas aan voor het eerst. We hebben de metro genomen naar de andere kant van de stad en hebben te voet de terugweg afgelegd. Wat een ontzettend mooie stad!! Alle gebouwen zijn prachtig! Wat opvalt is dat de binnenstad nauwelijks fastfood toko's laat zien. Wordt er wel fancy van! We hebben St Stephans Cathedral bezocht, het huis van Mozart gezien, de Spaanse rijschool aanschouwd, de beide markten langsgelopen en lekker geluncht! Het is een prachtige stad om te zien en heel iets anders dan Boedapest.

Persoonlijk vond ik Boedapest niet een van mijn favorieten. De stad is enorm groot, heeft ongeveer 3 miljoen inwoners en stinkt naar uitlaatgassen. Van Zakopane hebben we een lange dag gemaakt om af te reizen naar Boedapest. Uiteindelijk kwamen we 's avonds rond 10 uur aan, beetje teut en ook meteen beteuterd! We hadden, omdat we zo lang onderweg waren, in Slowakije wat vodka gekocht, spotgoedkoop! Deze lekker in de trein opgedronken, wat uiteindelijk neerkwam op 2,5 fles met 4 man... Jep, we hadden m aardig hangen! De wandelroute naar het hostel ging dan ook niet zo vlot als had gekund... Aangekomen bij het hostel, bleek er geen bar te zijn, wat we dachten, mochten we geen film meer kijken omdat het al laat was en werden we constant ge-sssttt! Jeez, meteen een ander hostel regelen morgen! Dit is helemaal niks. Uiteindelijk zijn we allemaal gaan douchen en slapen, toch te lam om nog iets buiten de deur te doen na die lange dag...

Na een heerlijke lange nacht slapen, waren we allen weer nuchter en zijn we de stad gaan bekijken. Als in alle steden wordt er ook in Boedapest een gratis rondleiding door de stad aangeboden. Fantastisch, maar je moet ze wel een tip geven aan het eind, anders worden sommigen niet zo blij van je (anderen vragen er niet om en noemen het niet eens, maar in Boedapest was de deal vrij duidelijk...). na de rondleiding door de stad was het tijd voor wat eten. Na al die alcohol doet een goede maaltijd altijd wonderen. Hop, supermarkt in en een heerlijke maaltijd regelen. Terug bij het hostel, blijkt dat er op vrijdag altijd lokale pot gekookt wordt, vanavond; hongaarse aardappel/worst soep. Behalve de worst... Zeer smakelijk! Dus de boodschappen maar in de koelkast geparkeerd voor de volgende dag. Loopt heus niet weg en dan hebben we ook al onze hap voor morgen in huis, lekker makkelijk! De rest van de avond verloopt rustig, morgen is er kroegentocht, dus we willen onze krachten sparen :-)

Zaterdagochtend komen we maar moeilijk op gang, vergeten iedere keer dingen en uiteindelijk zijn we dan ook pas om 12.00 de deur uit. Vandaag staat een eigen verkenning van de stad op het programma. Vast onderdeel hiervan is het bezoeken van de lokale markt. Altijd een goede insight van de lokale behoefte. Boedapest heeft een grote markthal, waar je werkelijk alles kunt vinden. Had een leuke buidel gezien, maar als zunige zeeuw, deze toch maar niet gekocht en nu weer spijt... Er zaten hele leuke bij! Maar goed, op de 1e verdieping bevonden zich allerlei eettentjes met hongaars eten, dat kun je natuurlijk niet laten voor wat het is! Dus op zoek naar een mooi plekje en gewoon meedoen met de locals... Warm eten tussen de middag. Geen van de landen die ik inmiddels doorkruist heb, verkopen simpele sandwiches voor de lunch. In Polen eten ze eigenlijk maar 2 keer per dag. Een uitgebreid ontbijt, met allerlei lekkers en dan rond 15.00 uur weer de warme maaltijd. De meeste restaurants zijn dan ook al om 18.00 uur gesloten. In Warschau was het best lastig om 's avonds wat te eten te vinden. Maar goed, Boedapest. Zaterdag hebben we dus de markt bezocht, de cathedral met de rechterhand van een zeer bekend iemand, ben alleen ff de naam vergeten ;-), daarna was het weer tijd voor een lange wandeling door de binnenstad en een beetje mensen kijken. Altijd leuk! Dan... De kroegentocht!! Eten was trouwenslekker, de wijn ook, de kroegentocht... Leverde een lieve kater op, hahah. Gaat goed met die alcohol. Alle lokale bieren en wijnen worden meervoudig getest en bijna altijd met plezier. In Warschau had ik een beetje moeite met de Litouwse likeur, maar het was wel lekker op het moment van nuttigen. Het uitgaan in Boedapest is top! Dansen, kletsen, zitten, muziek is overal goed, sfeer ook. Enige nadeel vind ik, je mag hier bijna overal binnen roken!! Daar gaan mijn kleren, net alles gewassen... Ach ja, het was gezellig en ook deze keer was het bier goed van smaak! De kater de volgende dat valt mee en wordt gemakkelijk weggewassen door een beeldschoon badhuis aan de andere kant van de stad. Het badhuis is de mooiste van de stad en de enige die gemixt is. De andere badhuizen hebben of vrouwendag of mannendag, maar mixen niet. In dit badhuis zijn uiteraard veel toeristen te vinden. Er zijn heeeeeeeeel veeeeeeeeel baden en ook een aantal sauna's. Echt voor ieder wat wils. Na een tijdje wandelen en nog steeds het hele complex gezien te hebben, besluit ik dat ik wel de sauna in wil. De aussies gaan mee. Anna heeft in NL al met haar tante het Elysium in Bleiswijk bezocht en weet wat ze kan verwachten, maar Robin en Dani hebben geen ervaring met de sauna. Binnen 2 minuten staan beiden weer buiten, VEEL te heet! Ahum, dit was pas 60-70 graden... Even later, na wat baden en zonnebaden buiten gaan we naar de volgende sauna, 80-100 graden. Je raad het al... binnen 5 tellen staan ze weer op en verdwijnen weer naar buiten! Echt te heet! Heerlijk, lekker zweten, schoon worden en chillen op een bankje buiten en baden in heerlijke baden. Na een paar uur rond te hangen in het badhuis, zien we er allemaal uit als gerimpelde oudjes... Tijd om naar huis te gaan. Met wat extra groenten vullen we de maaltijd van de vorige dag aan, flesje wijn erbij en de film kan aan! Heerlijk doezelend hangen we onderuit op de bank, wat een ontspannen dagje was dit.

Na deze heerlijk ontspannen dag, vertrekken Anna en ik naar Wenen. Robin en Dani hebben niet zoveel geld meer en besluiten naar Kraotie te gaan. Na 3 uur treinen komen we hier aan. Zien Luke weer en duiken de stad in om het lokale bier te testen. Ook het lokale bier in Wenen smaakt bijzonder goed!

Nu zijn we weer terug bij het begin en moet ik nog steeds bedenken wat ik ga doen. Voor de eerste keer deze reis, heb ik even geen idee. Ik ben lui, aartslui, heb geen zin om mijn tas te pakken, wil eigenlijk niet in Wenen blijven omdat het zo duur is, maar wil ook nog niet naar Praag. Praag wil ik samen met Jas ontdekken, die komt vrijdag daarheen om samen een lekker weekendje te hebben, voordat ik maandag in het vliegtuid stap en mijn reis alweer ten einde is... De tijd gaat veel te snel voorbij, nog zoveel wat ik wil zien en doen.... Snel maar weer sparen voor een volgende reis!

Toedels

Reacties

Reacties

mam

tsja, je plannen. bratislava ken ik niet. cesky krumlov wel, daar zijn we toen met hendrik-jan geweest.
heeft een prachtige citadel, staat op de lijst van unesco. ik vind het een aanrader, maar ja....... voor mij niet moeilijk kiezen dus...

kus mam

minke

tjonge wat is het leven zwaar met al die keuzes .Ik hoor je niet meer over snurken zo zie je maar weer dat alcohol echt wel helpt.Ik wil je nog even veel plezier wensen op het laatste stuk van je reis en ik hoop je gauw weer te zien.
Dikke kus
Minke

riel

Hey sis,

Ja zag net op het nieuws dat in oost-europa de winter al is begonnen, dus begrijp wel dat je het koud hebt, daar lag alweer sneeuw. Hier loopt het nog niet zo'n vaart, 's nachts vriest het in het oosten, maar overdag nog een prachtig zonnetje.
Kan me wel voorstellen dat je met Jas Praag wilt verkennen, je zult inmiddels al wel bedacht hebben wat je wilt, ben benieuwd wat het is geworden. En lui zijn na zo'n lange inspannende reis....is gewoon lekker :-).

Dikke kus

linda

lief marietje! Haha grapoig dat je zo lekker aan het partyen bent en zoveel vrienden maakt! Klinkt mooi allemaal. Zet je snel weer wat foto's online!! tot snel dikke kuss

Ankie

Lief avontuurlijk zusje,
geniet nog maar even van wat op je pad komt!
Fijne dagen met Jas en een behouden vaart naar huis.
trots ben ik op je, je bent een kanjer, wat was dit een geweldig avontuur, bedankt voor al je verhalen.
Liefs en dikke knuffel,
Ankie

Ria

Bedankt voor je leuke en mooie verhalen.
Je kan goed schrijven. Dat vind ik heel knap.
Ik wens je heeeeeeeeeeel fijn weekend met Jasper.
Dikke kus Tante Ria

Marjolein

Wat een verhalen.... geniet er lekker van! Pas op met die oost europese drank... het drinkt als water, maar de problemen komen later! ;-) Veel plezier met Jasper in Praag! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!