Marie-at-Baltics.reismee.nl

Saarema

Na een overvolle tram te hebben overleefd met al mijn spulletjes, kom ik aan bij de bus, ruim op tijd uiteraard! Na 2 uurtjes rijden komen we aan bij de ferry voor de oversteek naar het eiland.

We mogen uit de bus, dus ik kies voor het dek met een lekkere warme koffie in het zonnetje. Genieten is dit. Ik vraag een stel of ze een foto van me willen maken. Das best lastig als je alleen reist, jezelf op de foto zetten... Maar goed, als er mensen in de buurt zijn komt het wel goed, en inmiddels ben ik er ook al beter in om met de zelfontspanner te spelen!

Aangekomen in Kuressaare loop ik naar de tourist office. De dame achter de bali helpt me met een bed, gelukkig vlakbij de t-info. Het hostel is heerlijk!! Lieve mensen, lijkt eerder een b&b! Een kamer met 3 bedden, een kleine keuken, een geweldige tuin en leuke gasten. Als snel ontmoet ik het Amerikaanse stel en breng met hun eigenlijk mijn hele avond door. Ze zijn gepensioneerd en reizen 2,5 maand door Europa. Hun dochter is in Duitsland, ze hebben vrienden in Italie en Zweden! Na een hele gezellige avond, duik ik nog moe van mijn stappen en busreis, voldaan mijn bed in. De kamer heb ik helemaal voor mezelf en ik slaap als een roosje! De volgende ochtend huur ik voor 24 uur, voor 20e een volkswagen station, met 214.000 km op de teller en maar 1 deur die werkt. Gelukkig de bestuurders kant!! Wel zo handig ;-) Nadat ik de eigenaar laat beloven dat als er iets is dat hij me overal zal komen halen, stap ik als klein meisje in de enorme wagen... Daar ga ik dan. Ik heb een heerlijke dag, goed weer en geniet met volle teugen van het schattige eiland. Het doet me af en toe denken aan Cuba. Ik zie waar de meteorenregen is geweest, bezoek de houten graanmolens, ga naar het uiterste puntje tov Kuressaare, zie de hoogste Cliff en bezichtig het hele schattigste en kleinste haventje ooit! Het doet me denken aan Cuba ivm de wegen, soms goed, soms met enorme gaten en soms rijd je ineens de blubber in... Gelukkig was het droog en ging het soepel. Na een paar uur rijden werd ik het beu. Hop, terug naar Kuressaare. Lekker het terras op, biertje drinken. Daar ontmoet ik een groep Duitsers. Ze zijn op excursie voor 10 dagen naar de Baltische staten. Niet wetend dat ik uberhaupt nog wat kennis heb van de duitse taal, flap ik er ineens het een en ander uit. Affijn, kort gekletst, maar had al snel weer zin in de mooie tuin bij het hostel. Daar lekker gekookt en een wasje gedaan. Daarna met de ondergaande zon een stevige wandeling gemaakt rondom het fort. Heerlijk die buitenlucht. Dan breekt de tijd weer aan om de spullen te pakken. Ik klets nog wat met het amerikaanse stel en merk dat ik kamergenootjes heb gekregen. Later ontdek ik dat dat minder leuk is, zij eet popcorn terwijl ik wil slapen, zij snurkt terwijl ik vroeg op moet, zij hoest en gaat niets drinken, kortom, gebroken wakker worden. Gelukkig stap ik straks de bus in en kan ik slapen. Na 6 uur in de bus arriveer ik in Tartu...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!